piątek, 5 lutego 2016

Białko serwatkowe czy sojowe?

Trudno jest nam jednoznacznie określić czy lepszym dla nas rozwiązaniem będzie zastosowanie białka serwatkowego czy też białka sojowego. Mówimy oczywiście o sytuacji, w której zależy nam na zwiększeniu masy mięśniowej i mówimy o stosowaniu odżywki jako elementu uzupełniającego dietę oraz regularny trening. Zarówno białko serwatkowe jak i to sojowe posiada bardzo wiele zalet. Z drugiej strony musimy także mówić o pewnych wadach, o pewnych zastrzeżeniach do stosowania, o pewnych ograniczeniach. Białko serwatkowe to produkt pochodzący bezpośrednio od serwatki, aczkolwiek niebędący oczywiście samą serwatką. Produkt, który zawiera w sobie dużą ilość niezbędnych aminokwasów, który zawiera w sobie składniki pozwalające swobodnie budować masę mięśniową. Białko serwatkowe jako produkt pochodzenia mlecznego, może zawierać w sobie śladowe ilości laktozy. Tenże fakt powoduje, że osoby nietolerujące laktozy powinny wybierać dla siebie inne rodzaje odżywek sportowych, aby nie mówić o pewnych dolegliwościach żołądkowych. Białko serwatkowe to produkt uważany powszechnie za najlepszy do stosowania w sytuacji, gdy budujemy masę mięśniową, aczkolwiek są sytuacje, w których warto postawić na coś innego, warto postawić na inną odżywkę sportową. Jaką? Oczywiście wybór jest spory, ale my w tym miejscu chcemy w sposób szczególny zwrócić uwagę na białko sojowe. 

Białko sojowe

Białko sojowe to produkt, który również bardzo dobrze wpływa na wspomaganie rozwoju masy mięśniowej. Jest to jedyne białko pochodzenia roślinnego, które zawiera w sobie komplet niezbędnych do skutecznego wspomagania treningu aminokwasów. Dlatego też jego działanie można swobodnie porównać z białkiem pochodzenia zwierzęcego. Wadą owego białka jest to, że może ono negatywnie wpływać na gospodarkę hormonalną ludzkiego organizmu, a zatem w jego stosowaniu także musimy zachować ostrożność i nie stosować tego białka nadmiernie, obserwować swój organizm, a w razie zauważenia jakichś nieprawidłowości należy to białko oczywiście odstawić. Poza wspomaganiem budowania masy mięśniowej, białko sojowe jest produktem, który znacząco może wzmocnić naszą odporność, który może znacząco zmniejszyć ryzyko zachorowania na nowotwory, a więc na pewno nie możemy o nim mówić tylko i wyłącznie w kontekście samego treningu, osiągania określonych efektów treningowych, ale także w kontekście ogólnego naszego stanu zdrowia. Nie ma więc jednoznacznego wskazania na białko serwatkowe czy też na białko sojowe. Każdy z nas musi zatem sam określić, sam wybrać to, co będzie mu pasować, co będzie dla niego najlepsze.

2 komentarze:

  1. Myślę, że to jest trochę tak: 50% sukcesu to zakupy a 50% to zaopatrzenie naszej kuchni. Od dłuższego czasu walczę z nadwagą, która jest bardzo dokuczliwa i korzystam z różnych przepisów, które znajduję w necie np. ostatnio gotuję z kcalmar.com/blog i jestem zadowolona do tego ćwiczenia, dlatego cieszę się, że trafiłam na te stronę :)
    mam nadzieję, że będzie sukces :)

    OdpowiedzUsuń
  2. soja jest sztucznie modyfikowana

    OdpowiedzUsuń